Akvareller

Jeg arbejder med akvareller på samme måde, som jeg arbejder med mine akrylmalerier. Dvs. at jeg starter med at lave en bund af kul, lim og vand. Nogen gange tilføjer jeg akvarelfarve. Som noget nyt bruger jeg også sand i stedet for kul. Ligesom jeg også nu arbejder direkte på det hvide papir. Det er vigtigt, at papiret ikke er helt mættet,. Lyset kommer fra papiret. Det er vigtigt uanset motiv. Papiret kan være glat akvarelpapir eller det lidt grovere akvarelpair. Det glatte papir er svært at styre, men er samtidig der, hvor motivet står skarpere. Det lidt grovere papir giver en særlig glød og får dermed et andet udtryk. Jeg er vild med at arbejde med akvarel. Det er så levende og dermed også lidt uforudsigeligt - det giver ofte nogen anderledes og spændende udtryk.

 

Jeg maler oftes akrylmalerier på forbehandlet bomuldslærred. Nogen gange vender jeg lærredet om, så det er den ubehandlede side jeg maler på. Det giver et andet udtryk. Lærredet suger meget maling, og dermed fremstår farven lidt mere mat og dyb. Jeg maler også med akryl på papir (akvarelpapir). Igen et andet udtryk, hvor jeg leger med meget tynde farver - næsten som akvarel.

Billedet herunder er malet med ægtempera.  Malet på helt ubehandlet meget groft lærred. Se flere malerier

Malerier​

 
 

Grafiske tryk

Siden 2016 har jeg arbejdet med collografi, chine collé og laser lito. Jeg var med på en tur til Marokko, som satte sine spor ud i grafikkens særlige billedsprog. Jeg er især optaget af bevægelsen i billedet, det som var engang, det som sker lige om lidt eller det at fange nuets udtryk .Jeg har været vidt omkring fra fodspor, over tango- og balletben til nu konsekvent at arbejde med mennesker, der er på vej både bogstaveligt og i overført betydning. Ligesom jeg holder meget af at beskrive naturen i sin enkelthed. Nogen gange smelter de to temaer sammen.

Collografi er paptryk. Formene laver jeg ud af mælkekarton eller offset plader . Jeg bruger også forskellige kasser/beholdere til baggrund. Fx er det en kasse fra Sommerbirds påskeæg, jeg bruger, når jeg laver mine viftebilleder. 

Chine collé betyder at trykke en anden papirkvalitet på billdet. Papirkvalitet er tyndt papir, som fx avis, bagside tryk af avispair, silkepapir, servietter...på bagsiden smøres kogt rismel, som kan klister ved hjælp af vand.

Laser lito betyder fotooverførsel til papir.Det er et plantryk på papir, hvor farven duppes på med en svamp. Det samme som litografi, men her foregår det fra papir til papir. Billederne er beabejdet til sort/hvid og kontrastet så der fremstår helt sort/hvidt ingen gråtoner.